14.12.15

Du vilde vilnius!


* * *

Sidste mandag, for blot en uge siden, brugte jeg det meste af dagen (og noget af natten) på at rejse. Weekenden havde jeg tilbragt i den litauenske hovedstad Vilnius, sammen med min kære far. Det var en by som jeg vitterligt ikke havde havde nogen forventninger til, og ærlig talt havde jeg aldrig hørt om byen, inden Travelbird pippede op om en tur dertil for kun 750 kr. inkluderet fly tur/retur og morgenmad. Og med min udlængsel tog det ikke mange sekunder før rejsen var booket, kalenderen ryddet og min far stod klar med en pakket kuffert.

* * * 




Stemningen i Vilnius er helt fantastisk! Vilnius imponerede på trods af mine manglende forventninger samt erfaringer fra i sommers, som jeg tilbragte i nabolandet Letlands turistmagnet af en hovedstad Riga. Byen er halvt så stor som København, jovist kan det mærkes. Om formiddagen var byen helt spøgelses-agtig, nærmest død. Tomme gader, grå himmel og træhuse, som trænger til en kærlig hånd. Men som dagen skred frem og mørket faldt på, strålede de charmerende husfacader i den gamle bydel om kap med de funkende julelys. Det var koldt, men eventyrligt.








Den første aften tilbragte vi ude i et drivhus, dybt inde i det lokale, fattige område. Bag et lidt trist plankeværk af træ, gemte der sig et lille træhus med en veranda og et drivhus. Umildbart ligende det noget fra en dårlig amerikansk gyserfilm, men vi havde læst om stedet på forhold, og gav det en chance. Og det var helt klart det værd! Så snart vi kom igennem haven og ind i huset, blev vi mødt af en rå, hyggelig atmosfære. Restauranten var moderniseret inde i, og vi blev tilbudt at sidde ude i deres drivhus mellem vildtvoksende planter og stearinlys. Så det gjorde vi. Hyggen og stemningen var fantastisk, råvarerne var simple og smagfulde og der var kræset for den mindste detalje. Stedet var lige i min ånd.

Hvis du nogensinde kommer til Vilnius, er den restaurant helt klart et besøg værd. Stedet hedder Panama Food Garden og lever helt klar op til de flotte anmeldelser.





Vi tog det stille og roligt, og alligevel nåede vi at se alt det som man skal se, når man er i Vilnius. Nu er byen jo som sagt heller ikke så stor, men alligevel ;-) Vi spiste bl.a. frokost oppe i TV-tårnet, tilbragte en formiddag på KBG-museet og var på diverse julemarkeder. Som man nok kan se på billederne, så går de ikke ned på julepynt. Tivoli har fået en stærk konkurrent på det punkt!

En enkel dag kom solen frem, og vi tog op til en gammel borg-ruin, som var lavet om til en park. Udsigten deroppe fra var enestående, og vi kom derop på det helt rette tidspunkt: Ved solnedgang.






Alt i alt havde jeg en skøn weekend med min dejlige far. Vi har begge en travl hverdag, så vi nød begge at tilbringe en weekend sammen i vores helt eget tempo. Jeg har faktisk aldrig været ude at rejse alene med min far før, men jeg er så glad for at vi har en oplevelse sammen, som kun er vores.


* * * 

Nu sidder jeg i min seng, efter en lidt stille mandag. Dagen er gået med skole, yoga, afleveringer, madpakker og the drikkeri. Og nedtælling til juleferien. Og julefrokoster. 4 dage endnu. Ih hvor jeg glæder mig til at lave ingenting.


Ingen kommentarer: