15.12.15

Noget om at tage ansvar





Det her bliver blot én stor tankestrøm. Måske kan du flyde med min strøm, måske ikke. Men mit hoved er fortiden fyldt op med tanker, som trænger til at blive skrevet ned. 
Jeg har altid fået af vide at jeg er meget ansvarfuld. Fra at jeg var helt lille tog jeg ansvaret på mine skuldre. Derhjemme er jeg den mindste, men da min kære søster har nogle fysiske barrierer som gør, at hun har brug for et ekstra fokus, har jeg oplagt mig selv ansvaret for, at være en rollemodel for hende. Et ansvar, som en barn på den alder ikke burde optage sig. Mine forældre var imponeret. 
Det, at tage ansvaret for andre, gør jeg stadigvæk den dag i dag. Det er en god egenskab, men den kan være selvdestruerende. I mit iver efter at sikre mig at andre har det godt og trives, glemmer jeg at tænke på mig selv. Jeg glemmer simpelthen at tage ansvar for min egen velbefindelse, min egen glæde. 

Jeg er desværre kommet i en situation, hvor jeg behøver at vende blikket indad. Jeg bliver nød til at lytte til mine behov og ønsker. 

At tage ansvar for sig selv, er det samme som selvkærlighed. Vi har alle brug for at nogen skal holde af os. Men hvis vi ikke holder af os selv - eller tager ansvaret for vores eget liv og egen glæde - vil vi ikke være i stand til at kunne tage imod omsorgen fra andre mennesker. 
At tage ansvar over dit liv, betyder nødvendigvis ikke, at du skal tage kontrollen og skylden for at du fejler på dine skuldre. Det betyder til gengæld, at du tager ansvaret for at lytte til dine egne behov. Hvad har du LYST til? Hvad føles rigtig på DIG? Hvis du stiller dig selv disse spørgsmål og derved følger din intuition, vil du tage ansvaret for at dit liv føles godt. Gør du noget som føles forkert, handler du imod din intuition og lyst. Du vil måske gøre det som er ‘normalt’ eller som omgivelserne synes du skal gøre, men er det virkelig det værd, hvis du vil ende med at bebrejde dig selv? Prøv at giv slip på den mystiske frygt for 'at gøre noget forkert’. Glem hvad andre tænker om dig - er andres tanker vigtigere end dine egne? I sidste ende vil du fejle endnu mere, ved at fralægge dig ansvaret for din egen lykke. Tro mig, jeg ved hvor skræmmende det er at se sig selv i øjnene, og mærke efter helt nede i kroppen. For at handle efter sin lyst, kræver at man tør at lytte til sig selv. Både de gode sider og de skræmmende sider. At man tror på, at det man føler, oplever og erfarer er et resultat af den virkelighed som man lever i. 

Jeg vil ikke længere være ofre for mig selv. Jeg vil ikke blot kigge på, mens jeg langsomt taber mig selv. Det handler i bund og grund om, at tage ansvaret for sin glæde og lyst. 
Når man behandler sig selv godt, skabes der et overskud til at være god ved andre. Så hvad venter du på? Tag ansvar over dit liv, jeg lover dig, at det er det værd! D vil altid møde både kritik og ros for dine handlinger, så hvorfor ikke gøre det, som føles godt for dig? 


* * *

Always go with the choice that scares you the most, because that’s the one that is going to help you grow.

Ingen kommentarer: